toppknapp.gif
s8300095.jpg

Spør oss om skatt!

30. april er det frist for å levere selvangivelsen. Da kan det være greit å få noen tips i forkant.

Torsdag 3. april svarte advokatfullmektig Joachim Johannessen på spørsmål i vårt første nettmøte.

» FIKK DU IKKE SVAR? Fortvil ikke, vi holder nytt nettmøte 23. april.


Nettmøte torsdag 3. april kl. 11-12

Fra HF, 02.04.2008 17:18

Inngangsverdi på unoterte aksjer ved arv

Anta en unotert aksje som holder konstant markedsverdi fra innkjøp til salg, og at aksjen overføres som arv i mellomtiden. Grunnlaget for arveavgiften settes til 33 eller 100% av ligningsverdi. Ligningsverdien for unoterte aksjer er vanligvis en god del under markedsverdien. Inngangsverdi for arvtaker kan ikke settes høyere enn beregningsgrunnlaget for arveavgiften. Anta at 100%-satsen er brukt, slik at inngangsverdi blir lik likningsverdi. Når aksjen selges til markedsverdi (som i vår illustrasjon har vært konstant siden opprinnelig kjøp), blir det derfor en skattbar gevinst, selv om verken arvelater eller arvtaker har fått fradrag for "tap" ved arvefallet. Er dette riktig, og er det i tråd med reglenes intensjoner?

Ved verdsettelse av aksjer i ikke børsnoterte selskaper settes arveavgiftsgrunnlaget til enten 30 % eller 100 % av den skattemessige formuesverdien til aksjeselskapet 1. januar det dødsfallet skjedde, eller for gaver det året råderetten gikk over til mottakeren. Det at arvingen overtar arvelaters inngangsverdi, og således arver en latent skatteforpliktelse siden den virkelige verdien ved overføringen er høyere, kompenseres det for i arveavgiftsgrunnlaget med 20 %.

Vennlig hilsen
Joachim K Johannessen
Skattebetalerforeningen

Fra henrik, 01.04.2008 19:34

fradrag

Jeg har fri bil - får jeg fradrag for kjøring hjem arbeid ?

Ja. Dersom du har en firmabil som du bruker til og fra arbeid, kan du kreve fradrag for arbeidsreiser på vanlig måte. Fradraget fastsettes til kr 1,40 per km opp til 35000 km og kr 0,70 per km for det overskytende. Man må trekke fra et bunnbeløp på kr 12 800 kroner som ikke er fradragsberettiget.


Vennlig hilsen
Joachim K Johannessen
Skattebetalerforeningen

Fra Erntz Holm, 02.04.2008 16:37

Pensjonist

Kan utgifter i forbindelse med salg av eiendom og kjøp av eiendo trekkes fra skatten?
Og i tilfelle hvilke utgifter?
Tenker her også på div. megler provisjoner o.l.

På forhånd takk. Erntz Holm.

Selve det at du kjøper en bolig medfører ikke at du kan fradragsføre kostnader som relaterer seg til kjøpet. Det er først når du skal selge boligen at spørsmålet om skatteplikt/fradragsrett oppstår og hvilke kostnader som du da eventuelt kan trekke fra. Hvis du har eid boligen i mer enn ett år og brukt den som egen bolig i et av de to siste årene før du selger så vil en gevinst ikke være skattepliktig og du vil følgelig heller ikke få fradrag for tap. Men hvis et av de to ovennevnte vilkår om eiertid og brukstid ikke er oppfylt vil en gevinst ved salg være skattepliktig og et tap fradragsberettiget. Gevinsten fremkommer som differansen mellom utgangsverdi (salgssum) og inngangsverdi. Selve salgssummen skal fastsettes til salgssummen minus meglerprovisjon, annonser, takst o.l. Selve inngangsverdien skal inkludere kjøpesummen, dokumentavgift, tinglysningsgebyr, meglerkostnader, eventuelle påkostninger o.l

Vennlig hilsen
Joachim K Johannessen
Skattebetalerforeningen

Fra nancy massah weah, 01.04.2008 11:10

hva skal jeg få

skal jeg betaler tilbake eller ikke

Den enkleste måten for å finne ut om du får skatt til gode eller restskatt er å gå inn på skatteetaten.no hvor du finner et eget skatteberegningsprogram. Her kan du fylle inn alle inntekter, fradrag, formue og andre relevante opplysninger samt hvor mye som du har betalt i skatt i gjennom hele 2007. Du vil da få opplyst om du har skatt til gode eller om du må betale restskatt. Hvis du er lønnstaker eller pensjonist så vil det sammen med selvangivelsen kommer en foreløpig beregning av dine totale skatter og avgifter på bakgrunn av de opplysningene som fremkommer av den forhåndsutfylte selvangivelsen. Men det er jo ikke sikkert at alle opplysninger har kommet med der, så da må du hensynta dette ved vurderingen av om du får restskatt eller skatt tilgode.

Vennlig hilsen
Joachim K Johannessen
Skattebetalerforeningen

Fra Sverre Holte, 01.04.2008 07:16

SivIng

Hei,
Jeg er norsk og bosatt med familie i Norge men har vært ansatt i dansk selskap og tjent min lønn fra dette selskapet gjennom hele 2007.
Jeg har fått utbetalt lønn til min konto i Norge, og vil oppgi dette beløp på selvangivelsen.
Spørsmål: Er pensjon, skatt etc. da ivaretatt fullt ut eller er det noe jeg må passe på eller skal foreta meg ytterligere utover dette?

Jeg forutsetter at du har jobbet i Norge og inntektene dine er da skattepliktig til Norge. Hvorvidt du har betalt den skatten du skal, avhenger av hvor stort skattetrekk som din arbeidsgiver har foretatt gjennom året. Du vil i disse tider få tilsendt selvangivelsen (for lønnstakere og pensjonister), og der vil det fremkomme en foreløpig beregning av dine totale skatter og avgifter, og du vil se om du får restskatt eller skatt til gode. Den foreløpige beregningen som følger selvangivelsen har bare hensyntatt de opplysningene som der fremkommer. Hvis du har inntekter, fradrag, formue etc. som er oppført med feil beløp eller ikke kommet med, så må du justere skatteberegningen ifht. dette. Det er viktig at du kontrollerer selvangivelsen for å se at den inneholder alle opplysninger som vedrører din skatteplikt. Hvis du ikke har noen endringer, så trenger du ikke å levere selvangivelsen. Fra 2007 er det innført såkalt "stille aksept", hvilket innebærer at dersom du ikke leverer selvangivelsen så regner skattemyndighetene med at du har godtatt den forhåndsutfylte selvangivelsen som du fikk tilsendt. Jeg har forutsatt at du er lønnstaker, for ordningen med stille aksept gjelder ikke for selvstendig næringsdrivende.

Vennlig hilsen
Joachim K Johannessen
Skattebetalerforeningen

Fra Rune, 31.03.2008 20:56

Fradrag for et barn

Jeg har et barn i barnehage,kan jeg kreve fradrag for barnet?Og hvordan blir regnestykket?

Du kan bare kreve fradrag for faktiske dokumenterte utgifter, men begrenset opptil kr 25 000 for et barn. Maksimumsgrensen økes med kr 5.000 for hvert barn utover det første for skatteåret 2007. ( For 2008 er dette beløpet steget til 15.000 kr for hvert barn utover det første). Fradraget føres i selvangivelsens post 3.2.10.


Vennlig hilsen
Joachim K Johannessen
Skattebetalerforeningen

Fra LAILA PAULSEN, 31.03.2008 12:58

SKATTEKLASSE VEDR DELT OMSORG VED FELLES BARN

HEI!!
Min samboer og jeg gikk fra hverandre oktober 2005. Vi har delt omsorg(annen hver uke), for vår felles sønn på 5 år. Vi bor i to forskjellige kommuner. Min eks samboer har gitt meg fullmakt for at jeg kan få skatte i skatteklasse 2 hvert år. Ligningskontontoret sa at vi MÅTTE ta det annethvert år, siden vi ikke bodde i samme kommune. Jeg lurte på om jeg ikke kan få skatteklasse 2 hvert år, siden barnefaren gir meg fullmatk?? Synes det høres litt rart ut. Og da jeg har masse boliglån, så vil dette ha stor innvirkning på min personlige økonomi:-)

Håper på positivt svar....

Ha en fin dag

mvh
Laila Paulsen

Ved delt omsorg er hovedregelen at klasse 2 skal gis til den av foreldrene som det meste av året har hatt den daglige omsorgen for barnet, dvs den som barnet størstedelen av året har bodd hos. Etter Lignings-ABC 2007 (som er den boken som ligningsmyndighetene oftest forholder seg til) så fremkommer det at "Dersom barnet etter avtale skal, eller rent faktisk oppholder seg like lenge hos hver av foreldrene, kan det legges til grunn at hver av foreldrene blir ansett som enslig forsørger annet hvert år, hvis det ikke er forhold som tilsier at en av dem har hovedomsorgen". Det står altså her at når foreldrene har delt omsorg med halvparten hver, så KAN det legges til grunn at dere skal ha klasse 2 annet hvert år. Dette er ikke en skal-regel, og skatteloven regulerer ikke forholdet. Jeg kan ikke helt se begrunnelsen for at ikke du kan få klasse 2 hvert år, siden den skattemessige effekten blir det samme om det er du eller din tidligere samboer som får klasse 2.(Under forutsetning av at din tidligere samboer ville fått klasse 2 hvis han hadde krevd det). Du skriver at dere har delt omsorg annen hver uke, men hvis det faktisk er slik at du har barnet hos deg i mer enn halvparten av året (regnet etter antall dager), så vil du i hvert fall ha krav på klasse 2.


Vennlig hilsen
Joachim K Johannessen
Skattebetalerforeningen

Fra Dan Holt, 29.03.2008 13:51

Etterliknet skatt på diettgodtgjørelse

Hei,

Jeg har nettopp fått vite at min arbeidsgiver ikke har innberettet min diettgodtgjørelse til skattemyndighetene.Jeg mottar kr 67,50 pr dag i diett,og vil nå måtte skatte av disse pengene for 2005,06 og 07. Siden dette blir beskattet som ordinær lønn,vil det bli en betydelig restskatt.Dette vil ha ganske alvorlig innvirkning på min økonomi.
Min arbeidsgiver og det eksterne lønn/regnskapsfirmaet som de bruker har jo helt klart gjort en stor feil her. Jeg stoler jo på at de kan regelverket,og synes det er vel meget å forlange at enhver ordinær lønnsmottaker skal kunne disse reglene.
Er det virkelig sånn at det blir jeg som må ta den regningen? Har arbeidstakeren noe vern imot slike situasjoner,hvor man blir økonomisk skadelidende pga grov uforstand ifra arbeidsgiver?

Hilsen
Dan Holt

Jeg har full forståelse for din frustrasjon på dette punkt. Når det gjelder den skattemessige behandlingen, så er det du som er skattesubjekt ifht. diettgodtgjørelsen og du må derfor selv ta denne regningen. Hvis du i tillegg har blitt ilagt tilleggsskatt, så kan det jo være muligheter for at du kan bli hørt med at dette ikke skal ilegges siden du har stolt på den "profesjonelle part" og trodd at arbeidsgiver/regnskapsfører har håndtert innberetningen etter reglene. Etter ligningsloven § 10-3 fremkommer det at tilleggsskatt ikke skal ilegges hvis f.eks feilen ikke kan legges deg til last. Men ligningsmyndighetene er ganske strenge på dette punkt, og hovedregelen er at du selv er ansvarlig for at du gir korrekte opplysninger i selvangivelsen uavhengig av om din arbeidsgiver eller deres eksterne regnskapsfører har gjort en feil.

Vennlig hilsen
Joachim K Johannessen
Skattebetalerforeningen

Fra Astrid Larem, 31.03.2008 11:27

Bolig i utlandet

Jeg har bolig i Montenegro. I fjor sto Serbia og Montenegro på listen for land som er untatt skatt i norge ved utleie salg etc.
I juli 227 ble Montenegro egen stat og dermed delt fra Serbia. På listen over land i veiledningen som er sendt ut i år står Serbia og ikke Montenegro. Jeg undrer på om det er sånn at nordmenn nå skal skatte av eiendom i Montenegro eller om landet har "falt" ut av listen pga av denne delingen fra Serbia. Håper dere kan svare med på dette.
Med vennlig hilsen
Astrid

Den tidligere skatteavtalen med Serbia og Montenegro opphørte å gjelde for Montenegro fra det tidspunkt Montenegro ble selvstendig stat i juni 2006. Dette innebærer at boligen som du har i Montenegro skal tas med som formue i Norge. Gevinst ved salg og utleieinntekter vil også være skattepliktig til Norge. Hvis du også betaler skatt på denne boligen til skattemyndighetene i Montenegro, så vil du kunne kreve fradrag i norsk skatt for den skatten som du betaler til Montenegro.

Vennlig hilsen
Joachim K Johannessen
Skattebetalerforeningen

Fra Paul-Are , 28.03.2008 16:55

Rettsak i utlandet

Jeg har hatt utgifter på ca. 600000kr på advokat i utlandet. Utgiftene var på advokat i en sak jeg var siktet i, men til slutt ble frikjent. Etter å ha måttet gå hele veien til Høyesterett. Strafferammen var på opp mot 7 år. Jeg har da søkt fratrekk med grunnlag i at det er 'kostnad til inntektservervelse'
Har nå fått endeligt vedtak i saken(1 år forsinket) om at jeg ikke får medhold. Kan ikke fatte at det ikke er fratrekksberettiget. Hva mener dere?

Det er ikke ofte at utgifter til advokat er fradragsberettiget på selvangivelsen. Utgifter til advokat er kun fradragsberettiget hvis saken det gjelder har påvirket skattepliktig inntekt. Om man vinner eller taper saken er uten betydning, det avgjørende er hvorvidt advokathjelpen gjelder skattepliktig inntekt eller fradragsberettiget tap. Du skriver ikke hva saken din gjelder utover at du var siktet, så derfor er det vanskelig å si hva som er riktig i ditt tilfelle. Hvis saken din var en straffesak (du skriver at strafferammen var opp til 7 år), så innrømmes det ikke fradrag selv om den straffbare handling direkte knytter seg til den virksomhet som du driver.

Selv om det ikke er relevant for ditt konkrete spørsmål så kan jeg nevne noen typetilfeller:
Skilsmisseoppgjør og betaling av barnebidrag utløser ikke skatteplikt, og man har dermed heller ikke krav på fradrag for advokatutgifter ved skilsmisse. Men hvis saken også gjelder ektefellebidrag, er den del av advokattimene som gjelder dette, fradragsberettiget.
Man kan også få fradrag for advokatutgifter i forbindelse med jobbkonflikter om lønn eller oppsigelse. Men husk at alle jobbrelaterte utgifter går inn i minstefradraget. Det er bare hvis advokatutgiftene sammen med andre jobbutgifter overstiger minstefradraget (maks 63 800) at man vil ha noen reell glede av fradraget.


Vennlig hilsen
Joachim K Johannessen
Skattebetalerforeningen

Tidligere nettmøter
Skattespørsmål?

Lurer du på noe om skatt, arv eller avgift? Da kan du bruke vår rådgivningstjeneste for medlemmer.
» Send ditt spørsmål

Ikke medlem ennå?
» Bli medlem her




Dette får du som medlem

>> Medlemsbladet Skattebetaleren - spekket med gode råd og aktuelle saker - levert hjem til deg.

>> Full tilgang til Skatt.no. Det lukkede medlemsområdet inneholder arkiv av våre publikasjoner og besvarer en rekke spørsmål om avgifter og skatt.

>> Skattehåndboken - en av Norges beste publikasjoner om skatt og selvangivelse - i elektronisk format. Boken kan også fås tilsendt mot porto.

>> Skattefolder'n - en hendig, liten folder med oversikt over de viktigste skatte- og avgiftssatsene.

>> En halv time gratis medlemsbistand per år (verdi 675 kroner).

>> Fordelaktige priser på skriftlig bistand til utredning av skattespørsmål.

>> Rabatter på kurs som Skattebetalerforeningen holder.

>> Rabatter på bøker som Skattebetalerforeningen utgir.

>> Sparebanken1 Oslo Akershus gir deg gode betingelser innen bank og forsikring.

>> Gjennom Nordnet får du bedre betingelser når du handler aksjer, og du kan delta gratis på aksjekurs.

>> Spar penger hver gang du tanker opp bilen hos Esso. Medlemskap gir deg rabatt på 30 øre per liter.

>> 20 prosent rabatt på daTax-produkter og annen programvare om økonomi.

>> 15 prosent rabatt på grunnpakken i Gyldendal rettsdata skatterett det første året.

Bli medlem


rapportering.jpg

Ny høring på land-for-land-rapportering

Kan sette ny standard for åpenhet i selskaper.

hus-og-penger-illustrasjonsbilde-for-arv.jpg

Høyere boligskatt

Spørsmålet ser ikke ut til å være om regjeringens politikk fører til at flere får formuesskatt på grunn av høye boligverdier - spørsmålet er når.

tax-report.jpg

Et farlig råd fra Skatteetaten

Skatteetaten gir i disse selvangivelsesdager råd om å gi færre opplysninger til skattemyndighetene hvis man vil ha skattepengene tidlig. Det er et farlig råd, og det bør Skatteetaten vite.

rett-og-galt-til-blogg.jpg

Forbrytelse og straff

"Dersom du ikke sjekker selvangivelsen nøye nok risikerer du tilleggsskatt på opp til 60 prosent", er et av budskapene til Skatteetaten i selvangivelsesperioden. Etter Skattebetalerforeningens syn er tilleggsskatt en straff som ofte ikke står i forhold til "forbrytelsen".

Ikke fornøyd med skattesvar
(15.05.2013 11:01)
Hvem skal betale mer skatt når noen skal betale mindre, spør Høyres Jan Tore Sanner.
[Nordlys - Politikk]
Setter ikke ned personskatten nå
(15.05.2013 09:18)
Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) sier at han ikke legger opp til en større endring i personbeskatningen etter at regjeringen satt ned bedriftskatten.
[DN.no - Politikk/samfunn]
Skattepinen
(15.05.2013 08:02)
I forsøket på å komme internasjonale skattetriksing til livs, kan politikerne åpne for den samme triksingen innenlands.
[DN.no - Kommentarer]
Én av fem sier de har betalt håndverkeren svart
(14.05.2013 22:12)
Men mange har trolig dårlig samvittighet uten grunn.
[Adresseavisen - Forbruker]
Norge får inn knappe 3% skatt på aksjeutbytte
(14.05.2013 19:21)
Aksjeutbytte i Norge er så godt som skattefritt. Unntaket er (som alltid ?) vanlige folk og småsparerne som betaler 24% skatt. Det er fortsatt en enorm avstand i skatt mellom lønnsmottakere
[Dagsavisen - Nyemeninger]

Siste kommentarer
Slik kan du bruke glemte fradrag i år
Fyllestgjørende og grundig... (23.04.13 20:40)
Finner du ikke aksjene i selvangivelsen?
http://skattebetaleren.no/skattebetaleren/arkiv1/slik-kan-du-bruke-glemte-fradrag-i-ar-/... (23.04.13 11:32)
Finner du ikke aksjene i selvangivelsen?
Hei , jeg tapte kr 50000 i aksjer i 2011, det var ikke ført i selvangivelsen, og det ble ikke ført... (23.04.13 11:31)
Skatteetaten advarer mot svindelforsøk
Hei Åpnet mailen og lenken via min iPhone. Hvordan kan jeg gjøre ift virusscan på mobilen? Gikk ... (14.03.13 09:36)
Skatteetaten advarer mot svindelforsøk
Hei Åpnet mailen og lenken via min iPhone. Hvordan kan jeg gjøre ift virusscan på mobilen? Gikk ... (14.03.13 08:03)
Skatteetaten advarer mot svindelforsøk
Hei Åpnet mailen og lenken via min iPhone. Hvordan kan jeg gjøre ift virusscan på mobilen? Gikk ... (14.03.13 07:36)
Tenk på et tall
Med bolig hvor verdi er satt etter kvadratmeter i Asker kommune, er dette en interessant og skremmen... (19.10.12 09:23)
SV vil ha store skatteøkninger
Det er greit å betale skatt. Personlig synes jeg det er nok med 30%. SV overgår seg selv i skatter/a... (22.06.12 08:39)
Lavere tilleggsskatt
"No Country for old Men." ... (21.05.12 10:46)
Ubehagelig skattesmell i vente
Ja, det samme har de gjort med meg. Har en liten pensjon på ca 60 tusen fra sverige. Sverige trekker... (08.05.12 19:02)



Følg oss på Twitter

Twitter Updates

    Følg oss på Twitter